Back to top

Virginie Hébert

Looking for students or interns

Areas of expertise

Sociocultural and sociolinguistic issues related to digital transformation

Urbanisation Culture Société Research Centre

385 Sherbrooke E.
Montréal, Quebec  H2X 1E3
Canada

 

Université du Québec à Rimouski

300, allée des Ursulines, C. P. 3300, succ. A
Rimouski (Québec)  G5L 3A1

See the research centre

Research interests

  • Digital divides and inequalities
  • Communicational, sociocultural and sociolinguistic issues of digital transformation
  • Institutional discourse and public policies
  • Social myths, construction and framing of public issues
  • Sociohistorical aspects of digital transformation in Quebec

Virginie Hébert is an assistant professor at the Urbanisation Culture Société Research Centre and a member of the INRS-UQAR Joint Research Unit in Digital Transformation in Support of Regional Development. She is currently conducting research on digital inequalities and sociocultural issues related to digital transformation. Her work has also focused on the framing of public problems, particularly over the Quebec language issue. She has also collaborated on various research on online disinformation, on the digital maturity of press companies and on the simplification of communications in the digital age.

Report: La fracture numérique : contexte québécois, pistes d’action et perspectives internationales.

Description

Report: La fracture numérique : contexte québécois, pistes d’action et perspectives internationales. (March 2024, in French only), by Virginie Hébert, professor at INRS.

Commissioned by Direction du développement des orientations of Services Québec and Ministère de l’Emploi et de la Solidarité sociale (MESS), the report paints a portrait of the digital divide in Québec and looks at practices and actions implemented in Québec and internationally to promote digital inclusion.

Target audience

The staff of Direction du développement des orientations de Services Québec and Ministère de l’Emploi et de la Solidarité sociale (MESS)

Coconstruction ou partenariat

Produced in collaboration with Direction du développement des orientations de Services Québec (MESS), this report gave rise to a number of knowledge transfer activities with public service partners and employees. Its findings were presented to various bodies of Ministère de l’Emploi et de la Solidarité sociale (MESS). A talk entitled “Penser l’inclusion sociale à l’ère du numérique : portrait des enjeux et mesures d’inclusion numérique au Québec et à l’international” (in French only) was also given to some 50 employees from public service ministries as part of the MESS symposium on simplifying access to public services and citizen processes (October 2024).

See the publication: La fracture numérique : contexte québécois, pistes d’action et perspectives internationales. Rapport final.

 

Continuing education: La rédaction en environnement numérique

Description

Continuing education: La rédaction en environnement numérique (Académie de la transformation numérique). Design: Clerc, I., Hébert, V., Fortin, A., Boucher, M., Leclerc, C., Gaumond, P., Pleau, Joannie.

Developed with Groupe Rédiger for Académie de la transformation numérique (ATN), this online training course (in French only) aims to raise awareness among government employees of editorial issues related to the digital divide. It explains what the digital divide is and how to minimize its impact on those it affects: young people, seniors, newcomers, and vulnerable people. It also paints a picture of the digital environment, its constraints, and the opportunities it offers writers.

Target audience

Public service employees and the general public.

See the publication: Formation continue intitulée : Rédaction en environnement numérique

 

Publications

Hébert, V., Brin, C. & Charlton, S. (À paraître). Vers la maturité numérique des entreprises de presse : répertoire des pratiques numériques innovantes. Centre d’études sur les médias et Académie de transformation numérique.

Hébert, V. et Giasson, T. (À paraître). Médias et politique : logiques et pratiques de cadrage. Dans F. Bastien et M. Lalancette (dir.), Médiatisation de la politique : Logiques
et pratiques
. Presses de l’Université du Québec.

Hébert, V., Scott, C., Mahéo, V.-A. & Jackson, P., sous la direction de Colette Brin (2022). Les jeunes adultes québécois face à la désinformation et la mésinformation: évaluation d’ateliers éducatifs en mode mobile. Centre d’études sur les médias. https://www.cem.ulaval.ca/publications/jeunes-adultes-desinfo-evaluation-ateliers-educatifs/

Hébert, V. (2021). L’anglais en débat au Québec : mythes et cadrages. Québec : Les Presses
de l’Université Laval.

Demers, F., Rocheleau, S. et Hébert, V. (2021). La loi 21 sur la laïcité du gouvernement québécois en contexte de communication mondialisée. Les enjeux
de l’information et de la communication
. 22(2), 119-130. https://lesenjeux.univ-grenoble-alpes.fr/

Thibault, S., Brin, C., Hébert, V., Bastien, F. et Gosselin, T. (2020). L’autonomie journalistique
et ses limites : enquête pancanadienne auprès d’anciens praticiens, Communiquer, 29(15-37). https://doi.org/10.4000/communiquer.6498

Hébert, V. (2018). Le mythe de l’anglais langue universelle dans les débats éducatifs d’entre-deux-guerres au Québec : appropriation et contestation d’une construction coloniale britannique. Revue d’histoire de l’Amérique française, 71(3‑4). https://www.erudit.org/fr/revues/haf/2018-v71-n3-4-haf03789/1048513ar/

Hébert, V. (2016). Le discours sur l’anglais comme langue mondiale : à la jonction du cadre,
du mythe et de l’idéologie. Dans S. Alemanno, C. Beciu et D.-A. Oprea (dir.), Communications publiques et organisationnelles. Intersection des savoirs (p. 37‑52). Bucarest : comunicare.ro.