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Virginie Hébert

Areas of expertise

Sociocultural and sociolinguistic issues related to digital transformation

Urbanisation Culture Société Research Centre

385 Sherbrooke E.
Montréal, Quebec  H2X 1E3
Canada

 

Université du Québec à Rimouski

300, allée des Ursulines, C. P. 3300, succ. A
Rimouski (Québec)  G5L 3A1

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Research interests

  • Digital divides and inequalities
  • Communicational, sociocultural and sociolinguistic issues of digital transformation
  • Institutional discourse and public policies
  • Social myths, construction and framing of public issues
  • Sociohistorical aspects of digital transformation in Quebec

Virginie Hébert is an assistant professor at the Urbanisation Culture Société Research Centre and a member of the INRS-UQAR Joint Research Unit in Digital Transformation in Support of Regional Development. She is currently conducting research on digital inequalities and sociocultural issues related to digital transformation. Her work has also focused on the framing of public problems, particularly over the Quebec language issue. She has also collaborated on various research on online disinformation, on the digital maturity of press companies and on the simplification of communications in the digital age.

Publications

Hébert, V., Brin, C. & Charlton, S. (À paraître). Vers la maturité numérique des entreprises de presse : répertoire des pratiques numériques innovantes. Centre d’études sur les médias et Académie de transformation numérique.

Hébert, V. et Giasson, T. (À paraître). Médias et politique : logiques et pratiques de cadrage. Dans F. Bastien et M. Lalancette (dir.), Médiatisation de la politique : Logiques
et pratiques
. Presses de l’Université du Québec.

Hébert, V., Scott, C., Mahéo, V.-A. & Jackson, P., sous la direction de Colette Brin (2022). Les jeunes adultes québécois face à la désinformation et la mésinformation: évaluation d’ateliers éducatifs en mode mobile. Centre d’études sur les médias. https://www.cem.ulaval.ca/publications/jeunes-adultes-desinfo-evaluation-ateliers-educatifs/

Hébert, V. (2021). L’anglais en débat au Québec : mythes et cadrages. Québec : Les Presses
de l’Université Laval.

Demers, F., Rocheleau, S. et Hébert, V. (2021). La loi 21 sur la laïcité du gouvernement québécois en contexte de communication mondialisée. Les enjeux
de l’information et de la communication
. 22(2), 119-130. https://lesenjeux.univ-grenoble-alpes.fr/

Thibault, S., Brin, C., Hébert, V., Bastien, F. et Gosselin, T. (2020). L’autonomie journalistique
et ses limites : enquête pancanadienne auprès d’anciens praticiens, Communiquer, 29(15-37). https://doi.org/10.4000/communiquer.6498

Hébert, V. (2018). Le mythe de l’anglais langue universelle dans les débats éducatifs d’entre-deux-guerres au Québec : appropriation et contestation d’une construction coloniale britannique. Revue d’histoire de l’Amérique française, 71(3‑4). https://www.erudit.org/fr/revues/haf/2018-v71-n3-4-haf03789/1048513ar/

Hébert, V. (2016). Le discours sur l’anglais comme langue mondiale : à la jonction du cadre,
du mythe et de l’idéologie. Dans S. Alemanno, C. Beciu et D.-A. Oprea (dir.), Communications publiques et organisationnelles. Intersection des savoirs (p. 37‑52). Bucarest : comunicare.ro.